För att förstärka vårt budskap om allas människors potential och lika värde har vi tagit fram kampanjen ”Berika. Inte begränsa”.
Syftet är att nå ut med budskapet om hur olikheter berikar allas våra liv och bidrar till ett mänskligare samhälle.
Basen i kampanjen är en video som porträtterar flera personer med Downs syndrom och hur andra människor i deras närhet fått uppleva hur livet berikas tillsammans med dem.

Om du tycker om videon är vi glada om du hjälper oss att sprida den, gärna med hashtaggen #berikaintebegransa

Om du vill stödja vår verksamhet finns flera olika sätt att göra det på. Hitta det sätt som passar dig på vår sida Stöd oss. Tillsammans berikar vi Sverige!

Bakgrund till kampanjen

Samhällets normer, brist på kunskap och förutfattade meningar om andra människor påverkar oss på många sätt. Inte minst genom att vi sätter upp gränser inom och mellan oss. Dessa gränser gör att vi själva går miste om unika perspektiv och lärdomar.

När vi begränsar oss själva, begränsar vi även andra.

Alla ska ha rätten att nå sin fulla potential –med eller utan Downs syndrom. Fördomar och brist på kunskap gör att personer med Downs syndrom begränsas i onödan och att världen går miste om många viktiga erfarenheter och perspektiv. När fler personer med Downs syndrom får höras, synas och påverka blir Sverige mänskligare, öppnare och mer rikt på nyanser.

Personer med Downs syndrom vet hur det är att bli begränsade. Inte nog med egna tvivel ibland sätter upp gränser, de kämpar dessutom mot de begränsningar som sätts upp av andra människors fördomar och brist på kunskap.

Tillsammans kan vi bryta ner de begränsningar som står i vägen för personer med Downs syndrom -och alla oss andra.

Vårt varmaste tack

Utöver våra fantastiska medverkande i filmen har Kommunikationsbyrån The Amazing Society tillsammans med produktionsbolaget Social Club + Beyond arbetat utan ersättning för att ta fram filmen som är regisserad av Simon Kaijser, regissören bakom bland annat Jonas Gardells ”Torka aldrig tårar utan handskar”.

Arbetsgrupp

Uppdragsgivare: