Under hela oktober uppmärksammas Downs syndrom i flera länder runt om i världen genom ”Down Syndrome Awareness Month”. I Sverige går kampanjen under namnet ”Rocktober – kunskapsmånaden för Downs syndrom”. Med Rocktober vill vi öka kunskapen om och förståelsen för Downs syndrom.

Vill du vara med och sprida kunskap om Downs? Dela våra Rocktoberinlägg!

Under hela oktober kommer vi varje dag publicera fakta om själva syndromet Downs syndrom, Svenska Downföreningen, om lagar och rättigheter som gäller för vår målgrupp och lite om att ha Downs syndrom i historisk kontext. Allt för att bidra till att öka kunskapen om och förståelsen för Downs syndrom. Följ oss i sociala medier och dela gärna våra inlägg. Tillsammans ökar vi kunskapen om Downs syndrom! Använd gärna följande hashtags: #downsyndromeawarenessmonth #Rocktober

Rocktoberracet – Spring för att öka kunskapen om Downs syndrom!

Under kunskapsmånaden för Downs syndrom 2024 arrangerar Svenska Downföreningen tre webbinarier som på olika sätt bidrar till att öka kunskapen och förståelsen för Downs syndrom.

Våra webbinarier är under Rocktober gratis och öppna för alla. Du hittar våra Rocktober webbinarium i vår evenemangskalender.

Rocktoberracet – Spring för att öka kunskapen om Downs syndrom!

Delta i vårt lopp under oktober och stötta Svenska Downföreningen samtidigt! Rocktoberracet är ett tidslopp på 60 minuter där alla kan vara med, oavsett ålder eller förutsättningar. Du kan springa, gå, cykla eller rulla i din egen takt – ensam eller tillsammans med andra. Det viktigaste är att du deltar på ditt sätt!

Anmälan:Anmälningsavgiften är 200 kronor, och det finns möjlighet att ge en extra donation vid anmälan. De första 35 som registrerar sig till loppet får en härlig gympapåse från vår samarbetspartner Trocadero.

Tänk på språkets makt

De ord vi använder uttrycker inte bara fakta utan också vår syn på världen och våra värderingar. Kunskap och värderingar om Downs syndrom är i stark förändring, och det för med sig att ord och uttryck som var acceptabla igår, ger helt fel associationer idag.

Det viktigaste är naturligtvis vad man faktiskt avser att säga, vad man som talare menar. Men för att förenkla kommunikationen och undvika onödiga missförstånd vill vi bidra med några konkreta råd.

skolbarn står utomhus med ryggsäckar på. De ler och är glada. Ett av barnen har Downs syndrom

Fördomar om Downs syndrom

För många människor är det okända och det ovana skrämmande, och fördomar kan trivas i det tysta. Att våga prata om fördomar, att ställa frågor och lyssna på varandras erfarenheter, är det första steget mot att bryta ned fördomar och bygga upp en värld där vi alla behandlas med respekt och värdighet.