FN har utlyst 21 mars till Världsdagen för Downs syndrom – och då passar många skolor på att Rocka sockorna. 

Att Rocka sockorna 21 mars för att fira Världsdagen för Downs syndrom är en viktig tradition i många skolor. Här kommer några tips på hur ni kan uppmärksamma dagen.

Barn och ungdomars frågor är inte sällan överrumplande och direkta. Det kan därför finnas en poäng i att läsa på om Downs syndrom och många svar finns listade här på Svenska Downföreningens hemsida. Barn kan ställa direkta frågor som ”varför pratar hen otydligt?” eller ”varför har hen fortfarande vagn?”. Genom att vara förberedd som pedagog kan du svara på frågorna. 

Årets internationella tema är ”Krossa fördomarna”. Temat fungerar bra som  utgångspunkt för samtal i skolan. Vad är en fördom? Varför har vi fördomar? Vad är skillnaden på fördomar och kunskap?

Personer med Downs syndrom kan uppleva att det finns vissa förutfattade meningar om dem, vilket leder till att de bedöms utifrån sina diagnoser i stället för som individer.

Ett exempel på en stereotyp uppfattning om personer med Downs syndrom är när man mött några individer med Downs syndrom som råkar vara musikaliska och sedan drar slutsatsen att ”alla personer med Downs syndrom är musikaliska”. Detta trots att det inte finns något samband mellan syndromet ”Downs syndrom” och musikalisk förmåga.

För personer med Down syndrom kan fördomar hindra dem från att behandlas som andra människor. Dessa fördomar kan också stå i vägen för att de ska kunna leva det liv de önskar.

Har ni några fördomar i er skola som ni kan jobba vidare med?

Affisch att hänga upp på skola / förskola hittar du här för att skriva ut. 

Musiktips Rocka Sockorna låten

För yngre barn: Många barn undrar hur det är att ha Downs syndrom och hur det är att ha ett syskon med Downs syndrom. Här finns material om det.  Tipsar också om en artikel hos Förskoleforum.se  som handlar om barnlitteratur som tar upp ämnet hur det är att  vara lika och olika.

För äldre barn och ungdommar: Se filmen ”Catwalk” och diskutera sedan i små grupper och i klassen. Mer om filmen hittar ni här Filmhandledning till filmen ”Catwalk”hittar ni här

Från ÅK 8 och gymnasiet: Se filmen ”The Peanut Butter Falcon” och arbeta med filmhandledningen från ”Film i skolan”. Utifrån filmen kan man diskutera tema som: barns rättigheter, identitet, uppväxt/familj, mänskliga rättigheter, vänskap, mobbning och äventyr. Materialet hittar du här

Tipsar om programmet ”Saker du aldrig vågat fråga nån som har Downs Tipsar om programmet ”Saker du aldrig vågat fråga någon som har Downs syndrom!” Från UR, se under. Här svarar två unga vuxna med Downs syndrom, Moa och Calle, på tittarnas frågor om att ha Downs syndrom. Det finns också framtaget pedagogiskt material för gymnasieskolan.

Tipsar också om ett utbildningspaket för lärare från Europarådet om att undervisa om kontroversiella frågor.

Hur informerar man vårdnadshavare om dagen och aktiviteten? Exempelbrev till vårdnadshavare hittar du här

Här finns en film om kampanjen från DSI – Down Syndrome International