Nominera någon – senast den 10 december!

Vill du göra skillnad för personer med Downs syndrom och deras anhöriga? Att vara del av riksstyrelsen för Svenska Downföreningen är ett viktigt och lärorikt uppdrag, som ger dig ett brett nätverk i form av styrelsen, föreningens kansli, lokalavdelningarna samt externa företag och organisationer, men framför allt – möjligheten att kunna bidra till ett bättre samhälle för personer och anhöriga till personer med Downs syndrom.

En ideell förening som vår blir inte bättre än vad medlemmarna vill och orkar göra den till. Vi anhöriga till personer med Downs syndrom har det tidvis kämpigt både i kalendern och i livet. Det finns en stor förståelse för det i föreningen. Att engagera sig i riksstyrelsens arbete rör sig om ett tiotal möten om året, varav merparten är kvällstid på distans, samt arbete i olika arbetsgrupper mellan mötena. Nya styrelseledamöter får en introduktion i arbetssätt och organisation.

Inför nästa årsmöte finns positioner som ska fyllas och vi söker driftiga lagspelare som vill förverkliga föreningens ledord: kunskap, gemenskap och möjligheter. Att stå bakom de mänskliga rättigheterna är ett krav. Ett plus i kanten är erfarenhet av föreningsliv, kunskaper i ekonomi i föreningsliv, juridik (LSS/socialrätt) eller forskning (hälsa, sjukvård) – men alla är välkomna att höra av sig.

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Tillsammans kan vi göra skillnad för våra anhöriga. Tveka inte att skicka en nominering till val@svenskadownforeningen.se, gärna omgående men senast den 10 december 2023.

Ni kan också nominera direkt med att klicka er vidare här: https://sv.surveymonkey.com/r/VSN3B95

För att nominera behöver du vara medlem i föreningen, men valberedningen tar också gärna emot tips.

Varma hälsningar,

Sofia Thole Kling, Carina Karlsson och Paul Philip Abrigo