Bild från det digitala mötet – Veronica Magnusson Hallberg, Anna Brandström, Maja Stilling och Ardalan Shekarabi

Torsdagen den 5/11, hade Svenska Downföreningens ordförande Veronica Magnusson Hallberg och vice ordförande Anna Brandström ett möte med socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi. Föreningen lyfte fram de fortsatta problemen inom Omvårdnadsbidragsreformen och Shekarabi intygade att det inte fanns några planer på neddragningar.

Svenska Downföreningen lyfte upp de fortsatta problemen inom Omvårdnadsbidragsreformen, där SVT visat att 55% av de som tidigare haft Vårdnadsbidrag får sänkt eller avslag.

Shekarabi sade vid mötet att någon neddragning inte var tanken med reformen och att han bevakar detta, samt att han redan haft möte med både Försäkringskassan och Socialförsäkringsutskottet i Riksdagen om det.

– Det är glädjande att Ardalan Shekarabi så tydligt säger att reformen inte skulle innebära en neddragning och att han bevakar detta, säger Svenska Downföreningens ordförande Veronica Magnusson.

Ministern sa också att om han märker att rättstillämpningen hamnar i strid med syftet med reformen är han beredd att ändra lagen. Vi lyfte också att det trots lagändringen i somras fortfarande finns familjer som inte fått förlängt Vårdbidrag och fortfarande har ett glapp, den frågan ska vi återkomma till.

– Det var ett mycket positivt möte och vi enades om att boka ytterligare ett möte för att prata om ”livet efter skolan” för personer med Downs syndrom i Sverige, säger Veronica Magnusson.

Utöver Omvårdnadsbidragsreformen tog Svenska Downföreningen upp den problematiska ekonomiska sitsen för unga vuxna och vuxna med Downs syndrom. Även det stora problemet med att man inte har rätt till rättshjälp togs upp. Dessutom önskade Downföreningen att ministern lyfter frågan om att Socialstyrelsen behöver se över listan över riskgrupper för Covid-19 internt i Socialdepartementet.

Vid det digitala mötet deltog socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi och hans politiskt sakkunniga Maja Stilling, Svenska Downföreningens ordförande Veronica Magnusson Hallberg och vice ordförande Anna Brandström.