Bloggarkiv

Här finns blogginlägg från Svenska Downföreningen

Läxförhöret

Läxförhöret Vi firar Internationella Downs syndromdagen med att dela denna film.

Arvid arbetar med språkets alla delar

Det är en mänsklig rättighet att få utveckla sitt språk! Varje månad besöker vi våra projektskolor för att ta del av elevernas arbete. I denna film får vi ta del av när Gitte och Arvid arbetar med språkets alla delar genom att använda det material som Arvid har jobbat med under en period.  Arvid får jobba med både form, innehåll och användning.  Arvid jobbar med form genom att uttala alla begrepp korrekt. Arvid har en medvetenhet kring ordets böjningar samt att bygga korrekta meningar. Innehåll innebär att Arvid jobbar med sitt ordförråd, dels genom att lära sig nya begrepp men även att få en förståelse och göra begreppen till sina egna. Vi ser också exempel på hur Arvid med stöd av färgade ordklasser kategorisera de begrepp som han arbetar med just nu.  Med all denna kunskap ges Arvid möjlighet att använda sitt språk. Pragmatik. All denna träning ges vid ett tillfälle/en lektion.

Malin visar hur man jobbar med lexikon

Varje projektelev har en individuell lathund. I lathunden finns det mål kring olika språkliga kompetenser såsom pragmatik, lexikon, grammatik, fonologi och prosodi.  Lexikon handlar om ordförståelse och ordproduktion. Varje individ behöver utvidga sitt ordförråd men också få en förståelse kring vad begreppet betydeler.  Varje individ behöver även förstår hur vi kan kategorisera våra begrepp. Det blir då lättare för eleven att hitta rätt ord om eleven känner till vilken kategori ordet tillhör.  För att verkligen checka av om eleven har förståelse för begreppet så låter vi eleven arbeta med motsatsord. Till vårt arvsfondsprojekt anlitar vi Malin Andersson som vår testpilot. Malin visar exempel på hur vi kan öva med förståelse av begrepp, kategorisering samt motsatsord. Till stöd använder Malin projektets begreppskort.

Gott nytt år från oss alla till er alla!

Tack till er alla för att vi får möjlighet att erbjuda språkträning till ungdomar i anpassad gymnasieskola genom vårt arvsfondsprojekt. Vi upplever att det gör skillnad. Skillnad hos eleverna och skillnad hos pedagogerna. Vad är det vi ser hos eleverna? Jo, att de mer än gärna sätter sig tillsammans med Jeanette eller pedagog för att språkträna. Att eleverna visar en lust till att lära sig nytt. Att de med glädje tränar pragmatik, lexikon, grammatik, fonologi och prosodi. Vad är det vi ser hos pedagogerna? Jo, att de har en ökad medvetenhet om språkets betydelse, att alla språkliga delar hör samman. Att de har nya verktyg för att kunna utmana sina elever i språk och kommunikation. Att de har förväntningar på eleverna.

En dag på jobbet

Språket som nyckel

Rappen En dag på jobbet har producerats av specialläraren Martin Nestorsson på Trekungagymnasiet i Kungälv. Orden i rappen är begrepp som projekteleverna håller på att lära sig. Tillsammans med en pedagog jobbar eleven med begreppen enskilt för att därefter arbeta med dem i klassrummet. Men denna rapp kan eleverna även träna på att sjunga de nya orden för att få mycket repetition. Varsågoda!! Språket som nyckel till ett delaktigt vuxenliv är ett treårigt projekt som finansieras av Arvsfonden.

Hur arbetar vi med klassrumsbaserad språkträning i vårt arvsfondsprojekt?

Språket som nyckel

Målet är att våra projektelever förbereds inför kommande tema genom att arbeta fokuserat, enskilt med pedagog, med utvalda begrepp. Vi har framställt ett stort antal begreppskort där eleven får jobba med igenkänning av ordbild samt betydelse av begreppen. Vi teckensätter varje begrepp. Vi vet utifrån forskning att ett brett ordförråd gynnar våra elevers läs- och skrivutveckling. Vi vet också att eleven behöver arbeta på djupet med varje enskilt begrepp. Det är viktigt att eleven förstår vad begreppet betyder för att därefter kunna använda det i rätt sammanhang. Vi uppmuntrar samarbete mellan hem och skola. Familjen behöver känna till vilka begrepp som eleven arbetar med i skolan för att kunna stötta sin ungdom med generalisering i sin vardag. På bilden ser du Isac och Emma som deltar under Sofie och Lii´s lektion kring rättigheter i elevens närområde. Eleverna konstaterar att de har rätt till utbildning, rätt till sjukvård och att få känna sig trygga.

En förälders reflektioner kring språkträning

Språket som nyckel

Arvid och hans pedagog Gitte är två av deltagarna i Arvsfondsprojektet: Språket som nyckel till ett delaktigt vuxenliv. Projektet fokuserar på att låta eleverna utveckla språk och kommunikation. Arvid läser det individuella programmet på Landala anpassad gymnasieskola. Han språktränar flera dagar varje vecka. Arvids mamma reflekterar kring vikten av språkträning. Se filmen här. Arvid språktränar med mamma Carina…

Språkträning i klassrummet

Språket som nyckel

På Trekungagymnasiet i Kungälv fick vi vara med då eleverna jobbade med arbetsmaterialet om mänskliga rättigheter.

Inspireras av Elin Evermark

Språket som nyckel

Pedagogen Elin Evermark berättar om hur användning av god metodik och förberedelse kan skapa delaktighet för elever med grav språkstörning. Elin Evermark berättar om inkludering. Här jobbar hon tillsammans med Gry Johansson.

Dela med dina vänner!