Att bli förälder, syskon eller på annat sätt vara anhörig till ett barn med Downs syndrom väcker ofta många tankar, känslor och funderingar. Då kan det vara skönt att veta att man inte är ensam och att det finns fler som känner eller har känt likadant.

Alla har olika behov av stöd och Svenska Downföreningen hoppas att vår information till blivande och nyblivna föräldrar i kombination med våra aktiviteter, där det ges möjlighet att träffa andra i samma situation, kan vara en hjälp på vägen.

I den här broschyren har vi sammanställt information om Downs syndrom i olika delar av livet;

”En gåva att upptäcka sina egna fördomar”

Hösten 2019 födde skådespelaren Sanna Sundqvist sonen Vide som visade sig ha Downs syndrom. Efter den första chockartade reaktionen har hon lärt känna både Vide och sig själv på ett helt nytt, och på många sätt ett bättre, plan.
Hör Sanna berätta om sina nya upplevelser i ett inslag fån TV4 Nyhetsmorgon, 20 april 2020.

Se inslaget