Uttervägens Hjältar

Årets pristagare i kategorin persone/-er med Downs syndrom är Uttervägens Hjältar. Juryns motivering lyder;

”Uttervägens Hjältar, Frida Molin, Hanna Helmersson, Nina Johansson, Joakim Säfvenberg, och Linus Lundström, utmanade sig själva och omgivningens fördomar med intensiv träning för att kunna tävla i Toughest. Som ett lag hjälpte de varandra att klara de tuffa hindren.

De tränar mycket och har nu genomfört flera lopp tillsammans. I Hjälteföreningens Hjälteträning hjälper de andra personer med eller utan funktionsvariation att träna. Uttervägens Hjältar visar att med mod, envishet och samarbete så klarar man långt mer än många trott.”

Camilla Brönemyr och John Gröntvedt

Pressbilder av John Gröntvedt och Cecilia ”Cilla” Brönemyr, de kreativa hjärnorna bakom Hjälteföreningen och Hjälteloppet.

Årets pristagare i kategori person/-er som gör skillnad för personer med Downs syndrom är Cecilia Brönemyr och John Gröntvedt. Juryns motivering lyder;

”Cecilia Brönemyr, boendehandledare, och John Gröntvedt, tränare, har tillsammans hjälpt de boende på Uttervägens gruppbostad att genomföra ett individuellt anpassat träningsprogram för att klara hinderbanan Toughest. De har bildat Hjälteföreningen för att kunna erbjuda träning för flera och ge Uttervägens hjältar möjlighet att växa som instruktörer. Föreningen arrangerar ett eget hinderlopp som vuxit till en helg i Umeå med aktiviteter för personer med eller utan funktionsvariation. Cecilia och John har tillsammans Hjältepodden och arbetar på flera sätt för att sprida sina kunskaper och erfarenheter, med målet att öka tillgängligheten av fysisk aktivitet för personer med funktionsvariation i hela landet.”

Amanda Malmberg

Årets pristagare i kategorin person med Downs syndrom är Amanda Malmberg. Juryns motivering lyder;

”Amanda Malmberg får UPP-priset 2018 för att hon med känsla och energi delar med sig av sina erfarenheter i samtal och i text. Hon uttrycker sin åsikt och bidrar med sitt perspektiv till flera aktuella samhällsfrågor. Med sin bok ”Mitt unga fartfyllda liv : Genom svårigheterna mot stjärnorna” vill hon minska fördomar och påverka mångas uppfattning om Downs syndrom.”

Linda Wenthe

Årets pristagare i kategorin personer som gör skillnad för personer med Downs syndrom är Linda Wenthe. Juryns motivering lyder;

”Linda Wenthe får UPP-priset 2018 för att hon med Instagramkontot teckensomstod inspirerar mer än 40 tusen följare att använda tecken som stöd för kommunikationen. Tillsammans med dottern Adelina visar hon glädjen och möjligheterna till kommunikation som finns redan för små barn med Downs Syndrom på ett naturligt och prestigelöst sätt.”

Därför tilldelas Iréne Johansson Svenska Downföreningens pris
Upp 2009:
Iréne Johansson har förändrat förutsättningarna för personer med Downs syndrom i fyra decennier. Genom ett hjärtligt engagemang, skapande av kreativ pedagogik, ledande av vetenskaplig utveckling och forskning inom området språk och kommunikation har hon flyttat gränserna för förväntad och faktisk utveckling för personer med utvecklingsstörning. Iréne Johansson har vunnit internationellt erkännande och är att betrakta som Sveriges främsta dignitet inom sin nisch. Vi tackar Iréne för hennes arbete som har gjort och gör det möjligt för så många att själva kunna göra sin röst hörd och dela med sig av sina tankar, drömmar och önskemål.