I USA är oktober ”Medvetande-om-Downs-syndrom-månaden”, (Downs syndrome awareness month). För andra året i rad vill vi under oktober uppmärksamma personer med Downs syndrom och öka kunskapen om Downs syndrom. Detta gör vi bland annat genom Rocktober – racet!

Fysisk aktivitet är viktig för alla! Genom att delta i Rocktober- racet hjälper du inte bara dig själv till rörelse utan kan också bidra till att fler rör sig samt att du stöttar vårt arbete med att sprida kunskap och medvetenhet kring Downs syndrom.

Rocktober-racet är ett lopp för allas lika värde. En person med Downs syndrom har 3 kromosomer av cell 21. Därför har vi valt att loppet ska vara just 21 km. Du deltar utifrån dina egna förutsättningar, oavsett ålder eller fysiska förutsättningar. Spring, gå, cykla eller rulla i din egen takt under tiden 1–31 oktober. Du kan välja att göra det vid ett tillfälle eller dela upp sträckan under hela oktober. Ta chansen och gör en ”Buddy walk”. Samlas ett gäng och genomför sträckan tillsammans!
Anmälningsavgiften är 100 kronor och det är även möjligt att lämna en donation vid anmälan. Tack vare vår sponsor, Trocadero, får de 600 första personerna som anmäler sig ett ”startkit” från Trocadero med gympapåse inklusive svettband. Så anmäl dig nu!

Så här fungerar det:
Du anmäler dig via RaceONE, välj köp startplats.‍
Ladda sedan ner och registrera dig för loppet i RaceONE-appen genom att ange din anmälningskod som du får i ditt bekräftelsemail. Här hittar du RaceOne-appen
Registrera ditt lopp genom att använda RaceONE-appen, alternativt registrera det manuellt i efterhand om du använder GPS-klocka eller annan träningsapp för registrering. Registrering av resultat skall ske senast 31 oktober, 23:59.

Samla dina vänner, kollegor och familj och genomför loppet tillsammans, som en ”Buddy-walk”!