17 januari klockan 20:00 kommer amerikanska Kayla McKeon hålla en digital föreläsning för medlemmar i båda Svenska Downföreningen och Norsk Nettverk for Downs Syndrom.

Kayla McKeon är chef för ”Grassroots Advocacy” hos ”National Down Syndrome Society (NDSS)” där hon arbetar för att främja lagstiftning som är gynnsam för personer och anhöriga till personer med Downs syndrom. Kayla har erfarenhet av att arbeta med kongressmedlemmar eftersom hon har varit praktikant för kongressledamoten John Katko från New York. Hon utsågs till Årets ”NDSS Self-Advocate of the Year” i 2016 och blev anställd hos NDSS-året därpå. Som den första registrerade lobbyisten med Downs syndrom är Kayla talesperson för NDSS och Downs syndrom-samhället, är synlig i media och talar offentligt både nationellt och internationellt. Kayla har en Associate’s Degree i allmänna studier från Onondaga Community College.

Kayla bor i Syracuse, NY. Hon är en Special Olympics-atlet och tidigare Special Olympics Athlete Congress-medlem. 2011 tävlade hon i Special Olympic World Games i Aten, Grekland och vann silver och brons. 2022 tävlade hon i Special Olympic USA Games i Orlando, Florida och vann guld- och bronsmedaljer. Kayla är aktiv kyrkan, är en ivrig läsare och hon älskar att bada när det är varmt väder.

Tillsammans med vår norska systerorganisation är vi glada över att hälsa er varmt välkomna att lyssna till Kaylas berättelse.

Föreläsningen kommer hållas på engelska.

OBS: Kayla tar gärna emot frågor på förhand. Döp e-posten  till ”Kayla McKeon” och skicka senast 1 januari 2023 till: info@svenskadownforeningen.se

Begränsat antal platser!

Föreläsningen är ett medlemsevenemang. Om du inte är medlem i föreningen kan du registrera dig här:

Kayla McKeon är anställd hos NDSS. Läs gärna mer på deras hemsida: