Svenska Downföreningen har lämnat remissvar på utredningen Förbättrat stöd i skolan (SOU 2025:44). Vi ansluter oss till Funktionsrätt Sveriges remissvar och stödjer deras rekommendationer. Vi välkomnar att skolan behöver förbättras – men ser med stor oro på flera av utredningens förslag.
Vi lyfter särskilt:
🔹 Att alla barn, inklusive de med Downs syndrom, har rätt till en inkluderande utbildning.
🔹 Att utredningens förslag riskerar att leda till ökad segregation och utestängning från den vanliga undervisningen.
🔹 Att i bilden utredningen målar upp läggs ansvaret för barns problem skolan på barnet, i stället för att skolan utvecklar tillgängliga och stödjande lärmiljöer.
🔹 Att utredningens förslag riskerar att hota barns och vårdnadshavares inflytande över barnets skolsituation – vilket äventyrar rättssäkerheten och möjligheten till delaktighet.
Vi ser med oro på att flera av förslagen är repressiva och riskerar att begränsa barns rätt till utbildning, inflytande och delaktighet. Det strider mot både Barnkonventionen och Funktionsrättskonventionen – och går emot principerna för en inkluderande skola.
Förslagen sägs främja trygghet och studiero, men sker på bekostnad av barn som inte passar in i normen – barn som behöver stöd och anpassningar för att kunna lyckas utifrån sina förutsättningar.
Tillsammans fortsätter vi att stå upp för rätten till en tillgänglig och likvärdig skola för alla barn. 💚