Ni har fått ett alldeles särskilt barn i era armar. Ni kanske inte vet så mycket om Downs syndrom. Allt kanske känns nytt, oväntat och också en aning skrämmande.

Genom att läsa boken ”Välkommen älskade barn” så hoppas vi att ni ska få svar på en del av era frågor och kanske hjälp att reda ut en del av era tankar och känslor.

För ett extra varmt välkomnande vill vi gärna skicka ett ”Rocka babysockorna”-välkomstpaket till er.
Fyll i ditt barns namn och adress här så skickar vi ett paket med rockande sockor till ert nytillskott.

Våra baby-/småbarnsläger och webinarium är ett sätt att träffa andra nyblivna föräldrar och bebisar med DS och få mer kunskap.

Vi vet att den första tiden kan vara omtumlande men vi vet också att det är viktigt att försöka stanna upp; att koncentrera er på ert barn och på varandra, att ni vågar och vill njuta av att gosa, prata och bara vara tillsammans.

Funderingarna om framtiden kan ni ta senare, men för er som vill läsa mer redan nu har vi gjort ett försök att besvara de vanligaste frågorna:

Hur kommer min nya bebis vara?

Din bebis kommer liksom andra bebisar till en början främst att äta, sova och gå igenom massor av blöjbyten. Du kommer också att märka att man kan se att ditt barn hör hemma i er familj. Han/hon kommer att likna sina föräldrar eller syskon även om han/hon troligen har några av de drag som är förknippade med Downs syndrom. Om din bebis har medicinska problem kommer de att vara i fokus hos personalen runt om er.

Kommer mitt barn lära sig saker?

JA! Ditt barn kommer att lära sig mycket! Ditt barn kommer att gå, klä sig själv, äta själv, gå på toaletten, kommunicera, leka med vänner, utveckla en rad intressen och gå i skolan. Men det kommer att ta honom/henne lite längre tid och det kommer att kräva lite mer tålamod från din sida.

Hur kommer mitt barn att utvecklas?

Ditt barn kommer troligen att behöva lite mer tid för att nå utvecklingsmässiga milstolpar. Försenad utveckling är vanligt hos barn med Downs syndrom och tidiga insatser och en stimulerande och kärleksfull miljö kommer att hjälpa ditt barn.

Vilken typ av hjälp kan jag få för mitt barn?

Förutom att er barnläkare bör följa det nationella vårdprogram som är framtaget för barn med Downs syndrom så har ni och ert barn rätt till stöd från den Barn & ungdomshabilitering som ni tillhör. Där finns bland annat sjukgymnast, logoped, specialpedagog och kurator. Habiliteringen kommer också att informera er om era rättigheter och hur man går tillväga för att t ex söka vårdbidrag.Att träffa och prata med andra föräldrar brukar också vara till stor hjälp. I vissa fall arrangerar habiliteringen träffar. Du är även välkommen att ta kontakt med de lokala nätverk som finns inom Svenska Downföreningen. Föreningen brukar ordna ett nationellt baby-läger varje år. Läs mer om läger här.

Välkommen till vår vardag

I filmen Välkommen till vår vardag! visar och berättar elva personer med Downs syndrom och deras familjer om sitt liv, sina intressen och drömmar. Filmen finns att beställa gratis som DVD från föreningen, eller så kan de ses under:

Välkommen till vår vardag – Film 1, om de första åren

Välkommen till vår vardag – Film 2, om skolåren