Funktionsrätt Sverige har idag gått ut med följande pressmeddelande.

Det är positivt med den tydliga ambitionen med snabb information kring det nya coronaviruset och sjukdomen covid-19. Funktionsrätt Sverige vill dock poängtera nödvändigheten av att regeringen och ansvariga myndigheter ser till att alla grupper i samhället nås av den viktiga informationen.

”För att Sverige som land ska kunna klara av kriser, som denna, är det viktigt att inga grupper utestängs från viktig information kring smittläget och olika rekommendationer för att minska smittspridning, men också för att skydda sig själv mot smitta”, säger Elisabeth Wallenius, ordförande Funktionsrätt Sverige.

Det är en absolut nödvändighet att all skriftlig information finns på lättläst, samt att alla presskonferenser både teckenspråkstolkas och direkttextas.

”Funktionsrätt Sverige har 44 medlemsförbund, som organiserar personer med funktionsnedsättning och olika tillstånd. Många av dessa tillhör de grupper som pekas ut som särskilt sårbara för viruset”, säger Elisabeth Wallenius.

Det är därför viktigt att man från ansvariga myndigheters sida specificerar vilka dessa grupper kan vara och vad som gäller för dem och var de kan hitta mer information eller få råd om särskilda risker och försiktighetsåtgärder.

Läs pressmeddelandet