Igår, den 16 december, sände TV4 ett inslag om prioritering av vaccin mot Covid-19 där vi medverkade. Dels intervjuades vår vice ordförande Anna Brandström, och dels våra medlemmar Tord och Anton.
Inslaget kan du se här

Vi anser att det inte finns något annat acceptabelt beslut än att vuxna med Downs syndrom, personer som bor i särskilt boende enligt LSS och all berörd personal ska prioriteras lika högt som äldre när vaccinet kommer. Det borde dessutom förenkla för vården och kommunerna att hantera dessa grupper tillsammans.

Bakgrunden till inslaget är att vi i Svenska Downföreningen tillsammans med FUB skrev ett brev till flera myndigheter samt Socialminister Lena Hallengren i november där vi underströk vikten av att personer med intellektuell funktionsnedsättning i allmänhet, och vuxna personer med Downs syndrom i synnerhet, måste prioriteras för vaccin mot covid-19.
Brevet finns att läsa här