William, Jesper och Micke

25 juli – 2 augusti 2015 var det Special Olympics World Games i Los Angeles i USA, och för första gången skickade Sverige ett lag i handboll. William Gårdeman 18 år, Jeppe Eriksson Nylund 17 år och Micke Islas Helgesson 27 år var uttagna tillsammans med nio andra spelare att tävla för Sverige!

Sista helgen i november samlades alla spelarna i Stockholm för en intensiv träningshelg. Truppen som tränade för att få åka till Los Angeles bestod av spelare med olika funktionsnedsättningar från Lund, Malmö, Göteborg och Stockholm.

Stretch inför löpträning

Med under truppens två-dagars träning fanns även elitidrottare från Midsommarkransens gymnasium, Barn o Fritidsprogrammet – inriktning Fritid och Hälsa. Eleverna från gymnasiet gjorde sin APL i Idrott och Aktivitetsledarutbildning. Det var roligt för båda grupper att mötas och det blev mycket givande och tagande. Special Olympics-gruppen höjde sin nivå med inspiration av gymnasieeleverna, där några spelar i ungdomslandslaget i handboll.

SO-löpträning

Anders Holmer, som är fys-tränare på Midsommarkransens Nationella Idrottsutbildning Handboll, tränade gruppen i löpteknik på fredagen.

Malin Dahlgren, som har tävlat i längdskidåkning och nu jobbar som skidinstruktör och PT, tränade gruppen i balans, styrka och bålstabilitet på lördagen. Passet höll Malin utomhus och både truppen och eleverna från gymnasiet jobbade hårt tillsammans.

Under helgen blev det också en hel del passträning och förstås en massa matchträning.