Isabella, Hanna och Jesper

Isabella Olofsson är en femtonårig tjej som tycker mycket om gymnastik. Isabella och hennes mamma Helene kom en dag till föreningens kansli för en intervju. Isabella deltar varje torsdag mellan klockan 19-20 i Enebybergsgymnasternas Upp & Ner gympa. Isabella var bara 4 år gammal när hon började i sin första gymnastikgrupp. Vi gjorde intervjun om gymnastikträningen tillsammans.

Hur kom det sig att du började med gymnastik?
För att det är roligt. Att göra volter är absolut roligast med gymnastiken.

Vad gör du mer för olika övningar på gymnastiken?
Kullerbyttor, står på händer, hjular och flickisar. Passen börjar med uppvärmning där man springer och stretchar. Passet avslutas med något som kallas Fristående som är en liten dans.

Vad är en flickis för något?
Det är en övning där man står upp och går ner med händerna bakom ryggen på golvet och gör en baklängesvolt.

Isabellas mamma Helene plockar entusiastiskt fram bilder på sin dator på Isabella då hon gör olika övningar i sin gymnastikgrupp. Jag får se Isabella göra volter, kullerbyttor och flickisar.
Jag blir så otroligt imponerad av Isabella. Jag skulle aldrig våga göra samma övningar som Isabella för min rädsla för att skada mig skulle vara för stor. Jag undrar därför om inte Isabella är rädd då hon gör dessa gymnastikövningar men jag får ett bestämt nej till svar. Vid frågan om Isabella skadat sig någon gång inflikar mamma Helene att Isabella bara har snubblat lite och slagit i svanskotan en gång, men inga svåra skador.

Otrolig kroppskontroll
Isabellas mamma berättar att Isabella fått en ny barnläkare i år som hon träffade första gången i september. Barnläkaren var mycket imponerad över Isabellas kroppskontroll. Helene tror att Isabellas goda kroppskontroll dels beror på att hon går på gymnastik men också för att hon rider.
-Mest kanske kroppskontrollen beror på gymnastiken men gymnastik och ridning tillsammans är en superkombination, säger Helene.

Vad är det som är så kul med gymnastik?
Att göra volter, säger Isabella.

Isabella älskar att göra volter och hon älskar att galoppera med sin häst. På min fråga om Isabella inte tycker att det är läskigt att galoppera på stora hästar så får jag återigen ett bestämt nej till svar.

Tävlar du inom gymnastik?
Mamma Helene förklarar att Isabella har tävlat 2 gånger i Enebybergsgymnasternas klubbmästerskap. I klubbmästerskapen tävlar man i tre grenar; matta, hopp och fristående. Att vara med i klubbmästerskapen är jättespännande och så är det naturligtvis kul att få medalj.

Isabella blev ett år vald till Årets gymnast (ett vandringspris inom Enebybergs Gymnasterna). Det är gymnastikledarna som nominerar gymnasterna inom klubben och en jury som beslutar om vem som blir årets gymnast. Isabellas mamma Helene visar stolt upp en bild på Isabella då hon vunnit titeln Årets gymnast och håller i vandringspriset som är en tavla.

Har du några speciella mål med din gymnastik?
Ja, att volterna ska sitta varje gång man gör dem är ett mål. Att uppnå den perfekta volten. Ett annat mål är att göra en serie flickisar i följd på egen hand utan att få stöd ifrån en gymnastikledare.

Vad har du för styrkor som gymnast?
Isabella blir lite blyg så Helene berättar att Isabella alltid vill bli bättre. Hon kommer alltid till gymnastiken med glädje och hon är alltid pigg på att lära sig nya saker. Hon är envis och nöter och nöter tills övningarna sitter på plats.

Vad skulle du vilja säga/tipsa någon annan som funderar på att börja med gymnastik?
Personen ska börja för att det är roligt. Man blir stark i kroppen. Isabella håller upp sin arm och visar upp sina vältränade muskler. Man mår bra av gympa. Det är bra och nyttigt för kroppen.

Isabellas mamma berättar att hon önskar att fler barn med Downs syndrom skulle få möjligheten att gå i en gymnastikgrupp. Det skulle behöva startas fler gymnastikgrupper. Om det inte finns en specifik Down-gymnastikgrupp där man bor så kan man istället anmäla sitt barn till en knattegrupp. Var inte passiv som förälder utan leta reda på en grupp och fråga om ditt barn får delta!