Anna har tränat Capoeira sen mars 2010 på Södermalm i Stockholm. Initiativet kommer från capoeira-klubben Cultura Brasileira Stockholm.

År 2008 kom Professor Kiura från Rio de Janeiro, Brasilien, till Stockholm och satte igång föreningen Capoeira Club Cultura Brasileira. Han berättade att han hade tränat elever med funktionshinder i Brasilien och ville hemskt gärna göra det även i Europa. Självklart skulle vi ha grupper för människor med funktionshinder! Nu när Professor Kiura är i Brasilien har jag fortsatt själv att utveckla föreningen, berättar Annas tränare, Kiki Svajger.

För Anna blev träningen en fullträff!
– Jag älskar att gå till capoeira på lördagar! På första lektionen var jag nervös och lite blyg, men nu känns det jättebra. Mitt capoeiro-namn är Bonita som betyder vacker.

Kikis tränarfilosofi är enkel: – Jag har valt att bortse från funktionshinder och istället ”köra på ” som vanligt. Capoeira handlar om att utveckla sig individuellt och det är lätt för eleverna att hitta sin egen stil.Gruppen har utvecklats otroligt mycket och man har även en fin gemenskap. Det som har överraskat mest är att alla har sin egen stil redan nu och att man är mer fokuserad på uppgifterna nu än innan sommaren. Eleverna vill även förlänga träningstiden och det visar att man gillar sin nya träningsform Capoeira.
Anna instämmer!

– Det bästa med capoeira är att jag lär mig försvar och olika sparkar. Jag övar också att stå på händerna. Vi har häftig musik och vi gör rörelser till musiken. Ibland använder vi musikinstrument från Brazilien – det är jätteroligt!

– Det är roligt att utvecklas tillsammans med eleverna och man ser fram emot att få träffa dessa starka personligheter varje lördag . Vissa av eleverna har svårare att följa med i rörelserna och därför blir man desto gladare tillsammans med dom när dom gör framsteg, säger Kiki.

Anna tillägger, – Jag vill lära känna mina capoeira-kompisar mer!