Välkommen på en tvådelad digital föreläsning om hur man lär sig när man har intellektuell funktionsnedsättning och om Downs syndrom och cancerrisk. Onsdag 15/2 klockan 19 – 20 i Zoom.

Föreläsningen är ett gemensamt medlemsarrangemang för medlemmar i både Downs Syndrom Norge och Svenska Downföreningen.

ANMÄL DIG HÄR

Downs syndrom och cancerrisk

Ann Nordgren och Alexandra Wachtmeister talar om det nuvarande kunskapsläget och framtida forskningsprojekt inom cancerforskning hos individer med Downs syndrom. Genom registerdata och nya genetiska metoder syftar forskningen till att få insikt i cancerrisk hos barn och vuxna med Downs syndrom och framtidens behandlingsmöjligheter.

Hur lär man sig när man har intellektuell funktionsnedsättning?

Johan Lundin Kleberg berättar om forskning i gränslandet mellan psykologi, medicin och artificiell intelligens med målet att skapa nya sätt att studera och träna inlärning. Forskningen är en del av projektet UNIKA som undersöker beteende och tänkande hos personer med olika genetiska syndrom.

Om föreläsarna

Ann Nordgren är överläkare och professor inom Klinisk Genetik, med lång erfarenhet inom barncancerforskning. Alexandra Wachtmeister är läkare och doktorand på Karolinska Institutet. Johan Lundin Kleberg är psykolog och docent och forskar vid Stockholms universitet och Karolinska institutet.

ANMÄL DIG HÄR