Vad heter du?
Vilhelm Vestergren

Hur gammal är du?
17 år

Hur gammal var du då du började spela fotboll?
Jag var nog runt 6 år

Vilken är din position på plan?
Jag spelar på olika positioner.

Hur ofta spelar du fotboll?
1 gång/vecka med Grunden BOIS, ibland är det Cup-tävling och jag tränar lite hemma.

Hur kom det sig att du började spela fotboll?
Jag ville vara med på fotbolls-VM förstås!

Vad tycker du är roligast med att spela fotboll?
Jag får träffa mina vänner. Snart ska jag börja träna med de äldre killarna och det ska bli kul! Gustav och Fredrik går på samma skola som jag. Det är också kul att träna, springa och skjuta mål!

Vilka är dina styrkor på plan?
Jag är både bra på att vara utespelare, passa bollen till mina kompisar och att vara målvakt.

Är du rädd för att bli skadad?
Nej.

Brukar du bli nervös när du ska spela match?
Nej jag är aldrig nervös.

Du var via Kim Källström Trophy i år med i Gothia cup. Vad är det för något?

Gothia Cup är världens största idrottsevenemang för ungdomar. Kim Källström Trophy (KKT) är en del av tävlingen som är öppen för ungdomar med utvecklingsstörning. Lagen kommer från hela världen och det trevligaste laget kom från Costa Rica. Kim Källström, som startade KKT, är själv landslagsspelare i fotboll. Han var med första dagen på tävlingen och var jättesnäll!

Hur gick det för ditt lag i Gothia Cup? Vad var det bästa med att vara med?
Det gick perfekt för mitt lag! Vi vann några matcher och förlorade några. Alla som var med på KKT fick medalj. Det var också roligt att spela med de äldre killarna och få nya kompisar.
Roligast var invigningen på Ullevi med 55 000 personer. Det var många artister som dansade och sjöng, många flaggor och ett jättestort fyrverkeri. När den svenska gruppen kom på planen spelade de min favoritlåt, Heroes.

Gothia Cup

Hur gör man om man vill vara med i Kim Källström Trophy?
Man börjar spela fotboll och frågar sin klubb om man kan anmäla ett lag till KKT.

Vad skulle du vilja säga/tipsa någon annan som funderar på att börja spela fotboll?
Undersök om det finns en fotbollsklubb där du bor. Min klubb heter Grunden BOIS och är jättebra! Finns det ingen klubb kanske ni kan starta en.

Vilhelm är en aktiv kille, förutom fotboll har han dansat streetdance, ridit, tränat fäktning och spelat trummor och trombon. Jag passade på att ställa några frågor kring de fritidsaktiviteterna också.

Jag har hört att du dansat streetdance och att du fäktas. Hur ofta gör du det?
Jag har slutat nu men jag tränade varje aktivitet en gång i veckan. Det blev för mycket så jag blev tvungen att välja bort något. När jag gick på dagis red jag en gång i veckan.

Vilket av det tyckte du var roligast, att dansa eller att fäktas?
Det var lika roligt men på olika sätt. Att fäktas var väldigt spännande, annorlunda och roligt.
Jag älskar att lyssna på musik och dansa så det var också kul. Apropå det så har jag tidigare tagit privatlektioner i trummor vilket var jättekul. Nu sedan några år tränar jag och min bästa kompis Hampus trombon. Det är via kulturmusikskolan och vår lärare Christian är toppenbra!

Tack så mycket Vilhelm för att du tog dig tid med intervjun!

Vilhelm Vestergren intervjuades av Maria Öjerskog Borrling i september 2015