Tag-arkiv: Funktionsrätt

Rättssäkerhet och trygghet ska gälla alla – även personer med Downs syndrom

Idag på Internationella Funktionsrättsdagen släpps civilsamhällets svenska rapport ”Respekt för rättigheter?” om hur Sverige lever upp till konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Sverige är i många fall långt framme när det gäller att ta tillvara personers rättigheter men när det gäller de svagaste i samhället är det dessvärre sämre.

Publicerat i Nyheter | Också taggat , , | Stängt för kommentarer

Respekt för rättigheter?

Idag den 3 december, på internationella funktionshindersdagen lanseras rapporten ”Respekt för rättigheter?” på ett seminarium i riksdagen. Rapporten är civilsamhällets granskning av hur Sverige lever upp till funktionsrättskonventionen.

Publicerat i Nyheter | Också taggat , | Stängt för kommentarer

DEBATT: Sveriges sorgliga resa – från föredöme till riktigt dåligt exempel

Med en blomstrande ekonomi i ryggen har Sverige velat ta ledartröjan i arbetet med mänskliga rättigheter. Men devisen ”Ingen ska lämnas utanför” ekar tomt när vi ser hur personer med funktionsnedsättning halkat längre och längre efter i det svenska samhället, skriver Funktionsrätt Sverige som i dag lanserar en ny rapport.

Publicerat i Nyheter | Också taggat | Stängt för kommentarer

Debatt: Nationell anhörigstrategi måste omfatta alla anhöriga

​DEBATT. Att en anhörigstrategi inte omfattar stora anhöriggrupper är orimligt. Vi undrar om regeringen har förstått anhörigas kamp för rätt insatser, skriver Riksförbundet attention, Funktionsrätt Sverige, Anhörigas riksförbund, med fler.

Publicerat i Nyheter | Också taggat , | Stängt för kommentarer

Sammanfattning och inspelning från riksdagsseminarium i mars

Riksdagsseminariet ”Trygghet i krissituationer för personer med Downs syndrom och andra med intellektuell funktionsnedsättning” arrangerades den 13/3 av Svenska Downföreningen, tillsammans med Bengt Eliasson (L), Per Lodenius (C) och Studieförbundet Vuxenskolan.

Publicerat i Nyheter | Också taggat , , | Stängt för kommentarer
  • Banner insamling kortare text jpg-1