Altinget publicerar idag en debattartikel från Funktionsrätt Sveriges med anledning av de rådande situationen med Coronaviruset. Elisabeth Wallin, ordförande i Funktionsrätt Sverige var även med P1-morgon. Här nedanför kan du läsa debattartikeln samt lyssna på inslaget i P1.

Civilsamhället har en viktig roll att fylla för att klara krisen. Vi vädjar till kommuner och regioner om möjlighet att skjuta upp årsmöten tillsvidare utan att föreningsstödet äventyras. Det skriver Elisabeth Wallenius, Funktionsrätt Sverige.

Funktionsrätt Sveriges förbund organiserar personer vars liv på ett genomgripande sätt påverkas av coronavirusets framfart, varav många riskerar att drabbas av livshotande symtom vid insjuknande i covid-19. Många har också sjukdomar och tillstånd som regelbundet kräver sjukvårdens resurser.

Andra lever i en vardag där nära sociala kontakter med exempelvis personliga assistenter, boendestödjare och hemtjänst är en viktig förutsättning för att vardagen ska fungera. Samtidigt avråder Folkhälsomyndigheten från sociala kontakter med andra personer än de man lever med.

Läs hela debattinlägget

Lyssna på Elisabeth Wallenius i P1-morgon