Föreningen Funkisglädje har idag gått ut med ett pressmeddelande angående finalen i 2020 års Funkisfestival.

Många artister har fått avstå sina gig och hittat nya arenor att synas och höras på. Så även Funkisfestivalen och våra artister. På grund av rådande läge blev det inga semifinaler på Nalen i våras. Vi kan inte heller genomföra finalen på Stockholm Waterfront som det var tänkt. Det går helt enkelt inte att ha en stor publik. Men en redan marginaliserad målgrupp stoppas inte så lätt.

Funkisfestivalens artister kommer ändå att få sjunga och uppträda på det bästa sätt som situationen ger möjlighet till. I år filmar vi alla inslag och sänder finalen via Youtube.

Den 24 augusti avgörs vem som vinner den tionde upplagan av Funkisfestivalen. Finalen blir helt digital i år, med 20 finalister som har kvalificerat sig genom lokala deltävlingar till finalen. Artisterna tävlar med filmade liveframträdanden. Detta är Sveriges största sångtävling för personer med funktionsnedsättning inom LSS.”

Läs hela pressmeddelandet från Funkisfestivalen