Sofia Lindé började spela teater med ’Teaterfolket’ när hon var 11 år, och spelar med dem än. Teaterfolket är en grupp inom Humus amatör-teaterförening i Hedemora. Teaterfolket gör olika sorters teater varje år och har gjort till exempel barnteater, musikal och revy.

– När vi spelade Ronja Rövardotter spelade jag Ronja. Jag hade huvudrollen, säger Sofia.

Sofia har också spelat i ’Pålsmässobröllop’ om ett bröllop på medeltiden och i ’Vår Soaré’. I ’Vår Soaré’ fanns det med en del kritik mot den lokala politiken. Tidningarna skrev bra artiklar efteråt, så Teaterfolkets synpunkter kom fram i debatten. Med Teaterfolket har Sofia både åkt till Åland på turné och spelat på Fågel Blå i Stockholm.

Hur ofta spelar du teater med ’Teaterfolket’?
– Teaterfolket träffas en gång i månaden. I Hedemora. I våras gjorde vi en konstig dansföreställning, berättar Sofia. Föreställningen heter ’En konstnärlig bagatell’. I den dansar man och rör sig till musik från hela världen – samisk, latinamerikansk, indisk och afrikansk – och till olika ljud, som till exempel hjärtslag och marscher. Den var bra! Nu ska vi öva för teaterfestivalen Draken i höst. Då kommer det många andra teaterföreningar dit och spelar med.

– Jag åker till Borlänge varje torsdag också och repeterar med ’Revyresan’, fortsätter Sofia.

’Revyresan’ började som ett projekt när Sofia gick i gymnasiet. Idag är det en etablerad verksamhet för både skolelever och vuxna: Ett samarbete mellan Borlängerevyn och skolan. Revyresan är en show med många olika nummer. Det är ungefär 50 personer som gör föreställningen tillsammans.

Årets Revyresa – hade den något särskilt tema?
– Den hette Revyresan III, men temat var ’jag är bra som jag är’. Vi spelade både kvällar, helger och skolföreställningar. Och det var fullsatt! Jag dansade i flera nummer och sjöng ’Kärleksvisan’. Jag fick så mycket blommor. Hela köket blev fullt. Vi gjorde en turné också, till Vansbro.

Sofia gick Estetisk inriktning på Ljungbergsgymnasiet i Borlänge. Där arbetade man tema-inriktat med både teater, bild och textil. Sofia sydde sina egna kläder till teatern. (Dessutom sydde hon sin egen balklänning till studenten!) Under gymnasiet pryade hon också hos ’Pistvakt’ och åkte med på turné till Göteborg. Sedan blev hon intervjuad av Hedemora Tidning när hon kom hem. Så det här är inte första gången som Sofia blir intervjuad.

Är det inte läskigt att stå på scen?
– Nej, inte alls. Jag har gjort det så många gånger. Jag kan bli lite nervös om jag inte vet vad jag ska göra, men jag har ju ett manus.

Hur gör du för att lära dig texterna?
– Vi får sångerna på en CD och texterna på papper så att vi kan träna hemma. Och så övar vi tillsammans. Vi har en särskild danslärare för danserna. Min storasyster Marica har skrivit tre sånger till mig som jag har sjungit på Revyresan. Och så har hon skrivit texten till ’Sofias Melodi’. Min mormors kusin i USA gjorde melodin.

– Jag älskar att spela teater, och att sjunga och dansa, säger Sofia. Man får bra vänner inom teatern. Och min dröm är att bli artist.

Sofias Melodi
Text: Marica Lindé