Efter några mejl och SMS stämmer vi träff på Niklas Hjelmviks basketträning. Han kommer i god tid från tunnelbanan och vi hinner prata en stund i cafeterian på Rosengatan innan träningspasset börjar.

Niklas Hjelmvik

Hur gammal var du när du började spela basket och hur kom det sig att du började?
– Jag hade spelat fotboll i många år och jag var 18 år när jag började spela basket. Jag hade en idol som spelar basket – han heter Yao Ming. svarar Niklas.

Vilken klubb spelar du med nu?

– Jag spelar för KFUM Central, svarar Niklas. Vi tränar en gång i veckan, en timme eller en timme och 30 minuter.

Spelar ni matcher också?
– Ja, det gör vi. Vi spelar inte i någon serie men ibland är det turneringar. Och vi spelar matcher mot andra lag.

Har du någon favoritposition på plan?
– Jag gillar både att spela forward och att spela guard. Jag tycker om att växla.

Vilken regel är svårast i basket?
– Offensiv foul! Jag får foul i varje match. Inte så många att jag får lämna plan. Jag brukar diskutera med domarna.

Du spelade också i Special Olympics i Shanghai 2007. Hur gick det till?
– Jag blev uttagen för landslaget och sen fick jag vara med. Det var spelare från KFUM Central och Ockelbo. Vi hade ett träningsläger innan.

Hur var det att spela i Shanghai sedan?
– Det var annorlunda, vi spelade annorlunda. Det var högt tempo och ganska jobbigt. Det var kul.

Vad är roligast med att spela basket?
– Leka, trolla med bollen, hoppa upp till korgen, svarar Niklas.

KFUM-Central-Rosenbuskarna

Sedan är det dags för träningen. Laget heter Rosenbusken och i vanliga fall är det Anna Magnusson som är tränare, men just idag hoppar Pia Rosin från Damlaget in som tränare. Hon berättar att KFUM Central är en klubb där alla hejar och pratar med alla, stor som liten. Det är en klubb med både spets och bredd och mycket god stämning.

På träningen är det 14 spelare, tjejer och killar, som tränar i bra tempo. Retur-pass-en-mot-en, flätan, skott, snabbast på 30 passningar…  övningarna följer på varandra och avbryts bara för en kort drickapaus. När det är en kvart kvar blir det match. Det är jämnt men ’mångfärgade’ vinner till slut över ’röda’ med 6-5.

Niklas sätter skotten

Lotta Larsson träffade Niklas Hjelmvik i september 2011