UPP-arkivet

Senaste nytt om UPP hittar du här i vårt nyhetsrum

Arkivinlägg från 2014 och tidigare:

UPP-priset

Nomineringsperioden, när man kan föreslå pristagare till UPP, pågår från 1 oktober till 30 november. Förslag på pristagare mejlas till upp@svenskadownforeningen.se.

Ange följande uppgifter:

Ditt namn och telefonnummer
Priskategori – person med Downs syndrom / person utan Downs syndrom
Personens namn
Personens kontaktuppgifter – mejl, telefon, adress, hemsida
Motivering – varför personen bör få pris
Er relation – släkt, vän, kollega, ingen..
Övriga kommentarer

UPP 2014

Martina Schaub och Tom Alandh mottog UPP-priset och berättade om de 40 år de känt varandra. Kajsa Granström läste en dikt skriven av Martina och sjöng opera med Eric Westanskog . Tina Leijonberg berättade om sitt liv med systerdottern Ida. Nära 200 gäster deltog och åt god mat på vackra Siggesta Gård, som lånade ut lokalen till oss. Clownen Zilloman underhöll och pysslade med barnen uppe på logen.

UPP 2013

Glada och stolta pristagarna Harke Steenbergen och Jonas Nyström mottog UPP-priset i samband med Nätverk Stockholms firande av World Down Syndrome Day söndagen den 24 mars. Priset delades ut av Helene Forssbaeck och Anna Lundgren från föreningens styrelse. Jonas Nyström och Harke Steenbergen tog emot applåder från publiken i en fullsatt Maximteater. Sedan följde en mycket uppskattad föreställning av ‘Folk och rövare i Kamomilla stad’.

Pressmeddelande UPP 130307

UPP 2012

Juryns ordförande Bengt Lyngbäck delade ut UPP-priset till Vanja Färdig och Inger Sandberg i Stockholm söndagen den 18 mars. Sedan spelade Orkester Pop så att publiken kom på fötter, och efter fikat blev det en avdelning för barn med pyssel, och en avdelning för vuxna med föreläsningar: Karl Grunewald visade bilder och berättade om utvecklingen från 1800-talet till dagens medborgerliga rättigheter, och Kristina Szönyi berättade hur elever i särskolan – från första klass till sista året i gymnasiet – själva uppfattar att det är att gå i särskolan.

Jury för UPP 2012:
Bengt Lyngbäck, Stockholm
Anna-Maria Annala, Umeå
Jimmy Fogelqvist, Skaraborg
Annica Ericsson, Norrbotten

UPP 2011

Ika Nord delade ut UPP 2011 till Anna Strand och Karl Grunewald på Boulevardteatern i Stockholm, söndagen den 20 mars. – Anna och Karl är människor som nått långt med tankar, idéer och arbete. Varje människa är mer än sin kropp, sa Ika Nord när hon överräckte priserna. Anna berättade i sitt tal om hur föreningen Grunden ger medlemmarna styrka och möjlighet till självbestämmande, och att den bland mycket annat har fört henne till dagens teaterscen. – För att bygga en teater måste man lägga grunden. Därför döpte vi vår förening till Grunden, för att vi ville skapa en stabil grund att bygga vidare på. Karl nämnde i sitt tal hur föräldraföreningar för några decennier sedan var de som var föregångare när det gällde hur samhället idag ser på personer med Downs syndrom. – Då ville man inte kännas vid barn som föddes med Downs syndrom och föräldrar fick rådet att lämna bort sina barn. Anhöriga och medlemmar i föreningar är oerhört viktiga för att driva utvecklingen framåt. Därefter visades den tänkvärda teaterföreställningen ”Hur långt når Alfons?”, för många glada barn och vuxna.

UPP 2010

World Down Syndrome Day 2010 firades med UPP-priset och Cirkus Cirkör i Stockholm! Sören Olsson delade ut UPP 2010 till Mats Melin och Bo Ericsson. Cirkus Cirkör uppträdde och sedan fick barn i alla åldrar prova på att göra cirkuskonster!

Se mer om pristagarna och prisutdelningen här.