2011 – Anna Strand

Anna StrandDärför tilldelas Anna Strand Svenska Downföreningens pris Upp 2011:

Anna Strand är initiativtagare till föreningen Grunden, en förening för personer med intellektuella funktionsnedsättningar, och under många år har hon arbetat för att påverka attityder i samhället genom att informera och tala för lika värde och respekt. Hon har medverkat i tv-debatter och internationella konferenser och skriver debattartiklar. Hon driver på för att stänga insititutioner, kämpar mot fördomar och ifrågasätter de nya fosterdiagnostiska testen. Anna Strand tilldelas priset för sitt mod och sin drivkraft för att förbättra tillvaron och livsvillkoren för personer som har en intellektuell funktionsnedsättning. Med stolthet och pondus har hon givit en röst för personer med Downs syndrom och allas lika värde.
UPP