Om Rocka sockorna

• Initiativet kommer ursprungligen från USA med namnet ”Rock your socks”
  • 2014 initierade Svenska Downföreningen kampanjen “Rocka dina sockar”
  • 2015 kom det stora genombrottet i sociala media med draghjälp av Nathea Anemyr, som har en syster med Downs syndrom
  • Från och med 2016 drivs varumärket av Svenska Downföreningen
  • Internationellt drivs kampanjen “Lots of Socks” av Down Syndrome International

VARFÖR?

Varför rockar vi sockorna just den 21/3?
Jo, eftersom Downs syndrom innebär att man har 3 exemplar av kromosom nr 21.
Varför rockar vi just sockor?
Jo, för att kromosomer ser ut som små kryss, precis som sockor som paras ihop med hälarna mot varandra. Att rocka sockorna innebär alltså att vi alla ”rockar våra kromosomer”. Med kraft och glädje lyfter vi fram våra unika förutsättningar, för att ge samhället en chans att se och stötta utvecklingen av alla människors fulla potential.

SAMARBETSPARTNERS

Vi söker fler samarbetspartners. Tillsammans kan vi göra skillnad. Kontakta: info@svenskadownforeningen.se , 08-730 48 25

BABYSOCKOR

Alla nyfödda med Downs syndrom förtjänar ett sockrockande välkomnande till världen – beställ välkomstpaket här!
Vill du bidra genom att sticka strumpor? Kontakta oss

FÖRDJUPNING

Öppnar upp för samtal
Med denna enkla gest – att rocka sockorna, har vi alla fått en chans att på ett lekfullt sätt visa och stå upp för mångfald i samhället och alla människors lika värde och rättigheter. I glädjen som detta skapar finns en öppning till fördjupade samtal om hur olikheter berikar och en ingång till att fördjupa sina kunskaper. Kunskap som behövs för att medvetandegöra vilka strukturer i samhället som fortsätter att utestänga och diskriminera individer och grupper. Kunskap om mänskliga rättigheter och hur de fantastiska skrivningar som finns i både konventioner och lagstiftning faktiskt kan bli verklighet om vi på allvar tar tillvara på mångfaldens kvaliteter och styrkor. Tillsammans. Genom samtal, diskussion, samverkan och aktion.

Mänskliga rättigheter
Mänskliga rättigheter, MR, är ett begrepp som vi tror de allra flesta känner till. Men inte fullt lika många kan rabbla vilka dessa rättigheter är. Det är nämligen ett både omfattande och komplext system med FN:s allmänna deklaration om MR från 1948 som grund och inte mindre än tio (beroende på hur en räknar) fördjupande och förklarande universella konventioner, där till exempel Barnkonventionen är en. Sedan finns även ett antal internationella konventioner som beskriver hur olika delar av världen tolkar rättigheterna utifrån sina kulturella och politiska förutsättningar. Som sagt, ett omfattande och komplext system – med många värdefulla skrivningar som Sverige har skrivit under och åtagit sig att efterfölja.

2006 kom konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning, CRPD. Detta är en konvention som redan betyder mycket för vår målgrupp och som har potential att kunna förändra våra medlemmars liv till det bättre. Ett kraftfullt verktyg som tolkar mänskliga rättigheter ur ett funktionshindersperspektiv – där hindren finns i samhället – inte hos individer. (Konventionen i lättläst format)

Rocka sockorna ur ett MR-perspektiv
Artikel 8 i CRPD har den övergripande rubriken Medvetandegörande om situationen för personer med funktionsnedsättning. Artikeln talar bland annat om verkningsfulla kampanjer som höjer allmänhetens medvetande. Rocka sockorna-kampanjen har visat sig gå rakt in i folks hjärtan och medvetanden och vi hoppas att Sveriges politiker, makthavare, myndigheter och media tar till sig av det och drar nytta av den kraft och glädje som uppstår. För att genom detta uppfylla vad Sverige skrivit under på: att bekämpa stereotypa uppfattningar, höja medvetandet om kapaciteten hos våra medlemmar och andra personer med funktionsnedsättning och se vad vi kan bidra med till samhället. Rocka sockorna för att öka kunskapen om våra rättigheter. Rocka sockorna för ett upplyst och engagerat samhälle. Rocka sockorna för mångfald och allas lika värde!

Svenska Downföreningen firar och uppmärksammar 21/3 över hela landet i våra lokala avdelningar. Här finns samlat allt som är på gång under mars.

Läs mer om FN:s Världsdag för Downs syndrom här: World Down Syndrome Day

• Svenska Downföreningen | Linnégatan 75, 114 60 Stockholm| Telefon: 08-730 48 25 | E-post: info@svenskadownforeningen.se | Swish: 123 634 52 35 | Plusgiro: 13 595-4 | Organisations.nr: 802411-5761