Tag Archives: Funktionsrätt

​Kasta LSS-utredningen i papperskorgen!

Under valrörelsen hösten 2018 var alla riksdagspartier överens om att LSS behöver rättas till. Lagens intentioner med de tio insatserna måste återställas. Barn och vuxna med funktionsnedsättningar ska ha samma grundläggande rättigheter som människor utan funktionsnedsättningar att kunna leva ett gott liv i frihet, med delaktighet i samhällslivet.

Debatt: Regeringens LSS-förslag bryter mot FN konventionen

​LSS är en oerhört viktig rättighetslag, ändå har det skett en oroande förändring i tillämpningen av LSS – inte minst av insatsen personlig assistans. Därför kräver vi att lagen förtydligas och de viktiga principerna stärks, skriver företrädare för 19 organisationer inom funktionshinderrörelsen.

Posted in Nyheter | Also tagged , , | Comments closed

LSS

Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS, infördes 1994 och har inneburit en frihetsreform för många. Rättstillämpningen av LSS har under åren urholkat delar av de stöd som lagen var tänkt att ge. FUNKTIONSRÄTT SVERIGE KRÄVER: Att intentionerna i LSS ska återupprättas. Att de lagstadgade rättigheter som LSS innehåller inte försämras, vilket skulle […]

Posted in Nyheter | Also tagged | Comments closed

LSS-utredningens förslag bryter mot mänskliga rättigheter

Svenska Downföreningen ställer sig bakom det uttalande Funktionsrätt Sverige gått ut med idag angående den pågående LSS-utredningen. Vi kräver att regeringen visar att löftena om LSS i valrörelsen inte bara var tomma ord.

Posted in Nyheter | Also tagged , | Comments closed

Debatt: Nog med tomma vallöften till funktionsnedsatta

Frågorna berör inte bara ett fåtal, som den massmediala rapporteringen och den politiska retoriken ofta låter påskina. Tvärtom berörs de allra flesta väljare. Minst en av fem har en egen funktionsnedsättning och långt fler påverkas som närstående, släkt och vänner, skriver Elisabeth Wallenius, ordförande Funktionsrätt Sverige.

• Banner insamling kortare text jpg-1