Välkommen älskade barn

– En liten bok om att bli och vara förälder till ett barn med Downs syndrom

VABomslag”Det var inte synd om oss när vi fick vår son med Downs syndrom. Kanske tyckte vi ändå det själva. Mest för att vi visste så lite och för att det enda vi var medvetna om var att det inte hade blivit som vi tänkt oss. Då var vi beroende av en omgivning (personal, släkt, vänner, samhälle) som signalerade att vi fått ETT BARN. Precis det som vi drömt om och hoppats på. Ett barn att älska, vårda, uppleva livet med. Enkelt.”

Boken ”Välkommen älskade barn” kommer att uppdateras

Föreningen kommer att uppdatera boken ”Välkommen älskade barn”. Boken är 10 år gammal och innehåller bland annat information om vårdprogrammet från tidigt 90-tal. Vårdprogrammet har sedan dess reviderats och innehåller ny information om Downs syndrom. Det senaste vårdprogrammet finns att hämta på http://www.blf.net/neuropediatrik/org/trettondown.pdf

(Utdrag ur boken)

Svenska Downföreningen och Riksförbundet FUB, Föreningen för Barn, Ungdomar och Vuxna med Utvecklingsstörning, har producerat en liten bok om att bli förälder till ett alldeles särskilt barn. Denna bok är tänkt både som praktisk handbok och som en bok att inspireras och stärkas av. Boken riktar sig i första hand till nyblivna föräldrar men fungerar även utmärkt som informationsmaterial för personalgrupper som möter föräldrarna och deras barn i sitt arbete.