Studiebesök i Finland

Lotta Andersson, inkluderingspedagog, Kerstin Nordlund, förälder och Patricia Nordlund, elev – alla från Avesta – åkte till Finland på studiebesök våren 2009 för att lära mer om inkludering i Finland. Här publiceras Kerstins reserapport:
Studiebesök i Finland

• Dag 1, den 16 mars 2009

Avgång Krylbo kl. 06.30. Ankomst till Helsingfors 11.00. Buss och tåg tog oss fram till Grankulla, en liten ort inom Esbo kommun, som är en av de största i Finland. De flesta invånare är svensktalande och skolan vi besöker undervisar på svenska. Hagelstamska skolan är en högstadieskola med ca 300 elever. Man arbetar med integrerade elever i behov av särskilt stöd.

Special pedagogen Eva Westerlund, tillsammans med en assistent, arbetar med att anpassa och träna eleverna i de ämnen där de behöver mer enskild träning. Vi besökte det “lilla klassrummet” där två elever med Downs syndrom och en pojke med en annan utvecklingsstörning, kommer någon gång per dag för träna de ämnen där de behöver arbeta mer koncentrerat och anpassat. En pedagog och en assistent finns till hand i klassrummet.

Annars tillhör eleverna tre olika, “vanliga” sjuor på skolan. Man hade inställningen att man litade på att eleven skulle klara sig själv i olika situationer. (Jag läser i Åbo Akademis publikation “En skola för alla” att om en lärare har en elev med funktionshinder i sin klass, så begränsas antal elever till max 20. Morot!)

Mycket av det anpassade materialet hade man beställt från Sverige, bl.a. använde man sej av Karlstadmodellen för läsinlärning.

Kontakten med elevernas föräldrar verkade fungera bra. Man kände varandra väl som man gör på en mindre ort. En del elever hade syskon som hade gått i samma skolan, det var f.ö. vanligt med ganska stora familjer.

Skolan var stor med långa korridorer, utan nedskräpning, men med våldsamt färgrika dekorationer på väggarna, målat av eleverna. Figurerna hjälpte säkert den som hade svårt att orientera sej. Och så var det så fint! En lärare hade “vakt” i varje korridor.

Det var första dagen och vi gick trötta med nöjda till sängs på “Arbetarinstitutet” som motsvarar ungefär en folkhögskola där man kunde övernatta och få frukost.

• Dag 2, den 17 mars

Vi sitter med i klassrummet och får tillfälle att ställa frågor. Bord och stolar i rummet är välanpassade för eleverna – nya och lätt justerbara för sitthöjd och stöd för fötterna. Läraren Eva W spelar ett spel med eleverna. Den går ut på att tänka efter vilken mat som är onyttig. Trollet hon har i handen gapar och låter nöjt när rätt kort stoppas i dess mun. En 18-årig pojke kommer och hämtar en elev för att gå till “Hussan” och laga mat. (Bra tänkt, en kille att se upp till! Annars blir det mest kvinnor runt de här barnen, enligt min mening.) Killen fick några instruktioner av pedagogen och de knallade iväg.

Vi andra gick till matsalen. Stor! Med en ny inredning i restaurangstil. Alla tar sin mat och sätter sig var man vill. En av “våra” elever sätter sig vant bland de andra och börjar prata med dem. Vi (Lotta och jag) går till lärarrummet med assistenten Helena för en fika och en av “våra” flickor får visa Patricia vägen tillbaka till klassrummet. Så självklart! Jag var lite tveksam – kikade ut i korridoren och där promenerade de så prydligt åt rätt håll. Återigen: Tillit till att eleven kan klara en utmaning!

Efter lunch åkte Lotta A och Eva W tillsammans med rektorn till en halvdagsseminarium i Böle utanför Helsingfors. Seminariet handlade om inkludering – lagar och paragrafer, erfarenheter och nyheter inom området. Under tiden var Patricia och jag kvar i “lilla klassrummet”. Eftersom man hade ätit lunch ganska tidigt fick vi mellanmål. Jag hade lite “läxmaterial” med mej och Patricia jobbade med det samtidigt som de andra eleverna hade sin träning. I rummet fanns en myshörna där man kunde lyssna till musik och slappna av en stund. Patricia passade på att sätta i Lena Ph i CD-spelaren och det uppskattades!

På kvällen, när Lotta A hade kommit tillbaka från seminariet, gick vi alla tre över till Johanna Fri, som arbetar som lärare på Grankullaskolan – en låg och mellanstadieskola där en av de eleverna (som vi hade träffat under besöket i Hagelstamskaskolan) hade gått som elev. Hon kunde informera Lotta om förhållanden i de lägre årskurserna, hur det är organiserat osv. Dessutom bjöd hon på goda svamp-crêpes!

• Dag 3, den 18 mars

Dags för hemfärd! Via Helsingfors, Finlands huvudstad!

En mycket lärorik studieresa, för alla deltagare. Patricia inte minst. Hon har gjort en egen reseberättelse till bilderna.

Vänliga hälsningar,
Kerstin Nordlund