Simtävling i Southampton

Simtävling Southampton

Reseskildring från Southampton, april 2010

Vi är några mycket simintresserade föräldrar till ungdomar med DS från Sundsvall med omnejd. I fjol vinter hörde vi för första gången talas om simtävlingar utomlands, och framför allt i England, öppna för endast personer med DS. Det är två olika organisationer som arrangerar dessa tävlingar; DSeuroswim och DSISO. Den sistnämnda är den större av de två organisationerna.

Vi var fyra föräldrapar från Sundsvall som tillsammans med våra fyra ungdomar Caroline, Jens, Maria och Karolina reste till Southampton i maj 2009. Vilken fantastisk upplevelse det var för oss alla. Tänk er själva att se drygt 90 simmare från 9 olika länder, samtliga med DS, tävla mot varandra under två dagar. Det var en häftig upplevelse som vi ville uppleva igen så vi flög till Reading i september samma år med tre simmare. Inte lika många simmare i Reading men ändå drygt 70 startande som tävlade under en dag. Som medföljande föräldrar är vi alla sålda på dessa fantastiska tävlingar för våra ungdomar, och våra simmare är “eld och lågor” över möjligheterna att tävla på lika villkor mot likasinnade. De är dessutom oerhört duktiga: Våra simmare har kommit hem med en mängd medaljer.

I år flög vi återigen till Southampton för att tävla under två dagar. Denna gång arrangerades tävlingen i april månad. Oh, vad glada vi blev när vi upptäckte att ytterligare en flicka, Patricia, kommit med från Sverige som vi inte visste om. Själva hade vi här uppe i Sundsvalls-området fått med oss ytterligare en tjej som bor i Krokom så vi var även denna gång fyra simmare härifrån norra delen av Sverige – Caroline, Jens, Maria och Jennie. Trots askmoln och rädsla för inställda flyg både till och från England så hade ca 70 simmare tagit sej till Southampton för att tävla. Det är en stor och jättefin simanläggning i Southampton och välordnade tävlingar som arrangeras under två dagar.

I år är tävlingarna extra viktiga för många simmare eftersom det gäller att kvalificera sig till sim-VM i höst i Taipei i Taiwan. VM för simmare med DS arrangeras vartannat år och till dessa tävlingar måste man uppnå vissa kvaltider för att få delta. Från Sverige har Caroline, Jens, Maria samt Jennie kvalificerat sig, så i slutet på september flyger vi till VM i Taipei. Själva tävlingarna är från 1 – 8 oktober och som ni alla förstår har vi en upplevelse för livet framför oss. Innan Taiwan kommer vi att avverka ännu en simtävling i Reading den 24 juli.

Jag hoppas verkligen att ni är fler här i landet som vill ge era ungdomar den här möjligheten att simtävla mot andra ungdomar med DS från andra länder. Själva tävlingen arrangeras enligt Special Olympics regler vilket i stort innebär att man tävlar mot andra som simmar på ungefär samma tider som man själv gör. Det gör som ni förstår att simloppen blir jämna och spännande. Här uppe i vår del av landet gör vi allt vi kan för att sprida budskapet om tävlingarna. I höst kommer det även för första gången att arrangeras friidrottstävlingar i Mexico enbart för personer med DS. Personer med Downs syndrom har ju förmånen att vara en så stor grupp att man får extra bra och roliga förutsättningar att tävla mot likasinnade. Om ni visste vilken otrolig glädje våra ungdomar upplever nu när de plötsligt kan erövra medaljer. Våra duktiga simmare har växt i självkänsla flera decimeter. Ni får gärna kontakta mig om ni har frågor – jag ska försöka svara så gott jag kan.

Hoppas vi blir ännu flera nästa vår i Southampton och nästa höst i Reading.

Kickan Brandström, mamma till Caroline

Läs mer på DSISO Sweden: Down Syndrome International Swimming Organisation, Sweden