• Banner insamling kortare text jpg

Nätverk Stockholm firade 21/3 med dans

Lektion i Bollywood-dans

Drygt hundra personer firade internationella Downs syndrom-dagen med Nätverk Stockholm på Siggesta. Efter lunchbuffén bjöd dansgruppen På Egna Ben på en underbar uppvisning. Därefter fick alla barn som ville, gå upp på Loftet för underhållning och pyssel med Zilloman. Journalisten Nicole Kling talade om fördelarna med ordet “funkisar” – ett ord som alla kan använda, även den som har svårt att tala – och om hur segregering leder till fördomar och diskriminering. Särskild skola, särskilt arbete, särskild fritid, särskilt boende – det finns inte många kontaktytor mellan normalstörda och funkisar. Vi som “är med på tåget” kämpar för att nå ut till de andra, och just i år lyckades Nathea Anemyr med Rocka Sockorna nå ut till 300.000! Det ger hopp. Och på måndag kämpar vi vidare. Därefter berättade Maria Lindhoff vilka som tilldelas årets UPP-pris: konstnären André Larzon  och läkaren Göran Annerén. En film visade när André fick beskedet personligen av Veronica Magnusson Hallberg, och sedan ringde Maria upp Göran och berättade att han också får pris. Prisutdelning sker i Stockholm den 25 april. Sedan var det dags för utlottning av resan till världskonferensen om Downs syndrom i Chennai. Först berättade Marita Wengelin om tidigare konferenser; hur de stärker personer med Downs syndrom så att de får mod och kraft att stå upp för sin rätt. Därefter hjälpte Anna Ringström och Bengt Lyngbäck till med lotteriet – kollade att alla sju namn fanns med och la in dem i identiska plastbollar. Anna drog den vinnande lotten och det blev Patrik Karlsson från Söderhamn som får resa! Som en smak av Indien visade Ulrika Larsen en indisk dans och bjöd därefter de som ville att komma upp på scenen, för en lektion i Bollywood-dans. Folk i alla åldrar tyckte att det var roligt. Och det gick lika bra att dansa vid borden!

This entry was posted in 21/3 World Down Syndrome Day, Föreningen, Gemenskap, Medlemmar, Nyheter, UPP. Bookmark the permalink. Both comments and trackbacks are currently closed.
  • Banner insamling kortare text jpg