Babyläger

baby tre bebisar 2015

Photo 2013-09-28 16 06 24Photo 2008-05-02 18 11 36

Svenska Downföreningen anordnar babyläger två gånger per år, vår och höst, för barn med Downs syndrom 0-2 år och deras familjer.

Syftet är att ge familjer möjlighet att träffa andra som befinner sig i samma situation, samtala och utbyta erfarenheter, att få råd, tips och inspiration om hur man kan stötta sitt barn med Downs syndrom i sin utveckling. Lägren arrangeras i lugna och vackra miljöer på folkhögskola eller kursgård, där alla aktiviteter, undervisning, samtal, mat och övernattning sker.
Det är max tolv familjer, och personer som inte har varit med på tidigare läger har förtur.

Under dagarna erbjuds olika aktiviteter där vi delar på familjen; en förälder/vuxen har en aktivitet medan den andra har barnaktivitet tillsammans med sitt barn med Downs syndrom och eventuella syskon. Någon stund under dagen erbjuder vi riktad aktivitet för syskonen. Ledarna leder de styrda aktiviteterna och finns tillgängliga under de stunder som kallas ”egen tid” där det är fri lek och umgänge.  Det erbjuds dock ingen form av barnpassning under lägret, utan en vuxen förväntas finnas till hands för sitt/sina barn hela tiden.

Ledarna är själva föräldrar/anhöriga till barn med Downs syndrom i olika åldrar. Oftast finns ungdomsledare med, som själva har DS.

Senaste nytt om babyläger, information om anmälan, med mera hittar du här i vårt nyhtesrum
Kontaktperson är Anna Halldén på kansliet.

Ur programmet:

• Samvaro och erfarenhetsutbyte med andra familjer
    Genomsyrar hela dagarna i alla de olika aktiviteter som finns i schemat.
  • TAKK på nybörjarnivå (tecken som alternativ och kompletterande kommunikation)
    TAKK-lektioner för föräldrarna; en vuxen deltar i kursen medan den andra är med barnen. Nästa pass byter vi. Under lektionerna får man bl.a. teorin kring TAKK och andra former av tecken som används i kommunikation, tecken från språkutvecklingens basordförråd mm.
  • Temasamtal i mindre grupper
    En aktivitet för föräldrarna; en vuxen deltar i kursen medan den andra är med barnen. Nästa pass byter vi. Vi samtalar kring olika frågeställningar, tankar och känslor man kan ha som förälder till ett barn med Downs syndrom.
  • Föreläsning om Karlstadmodellen
    Teori/fakta om modellen och visning av material. Denna föreläsning sker efter middagen och är ett pass för föräldrarna där en eller båda deltar om de själva vill/kan (sovande barn kan vara i sina vagnar i salen).
  • Att leva med Downs syndrom i dag – kunskap och fördomar
    Denna diskussionskväll sker efter middagen och är ett pass för föräldrarna där en eller båda deltar om de själva vill/kan (sovande barn kan vara i sina vagnar i salen).
  • Barnaktiviteter
    Sångsamlingar och sagostunder med tecken. Aktiviteter för alla barnen och en av föräldrarna medan den andra har annan aktivitet.
  • Egen tid
    Fri lek, pyssel, spel, promenader, vila mm. Aktiviteter där det är frivilligt deltagande för alla barnen och en av föräldrarna.

Lägren genomförs under förutsättning att vi blir beviljade nödvändiga bidrag och kan även komma att ställas in om anmälningarna blir för få.