Ny förälder

Varje år får föräldrar till ca 140 bebisar besked om att deras barn har Downs syndrom och totalt räknar man med att ca 5000 personer i Sverige har diagnosen. Svenska Downföreningen vill vara ett stöd och en källa till inspiration genom att ge omgivningen kring barn, unga och vuxna med Downs syndrom, kunskap, gemenskap och positiv energi.

Att bli förälder, syskon eller på annat sätt vara anhörig till ett barn med Downs syndrom väcker ofta många tankar, känslor och funderingar. Då kan det vara skönt att veta att man inte är ensam och att det finns fler som känner eller har känt likadant.

Alla har olika behov av stöd och Svenska Downföreningen hoppas att vår information till blivande och nyblivna föräldrar i kombination med våra aktiviteter, där det ges möjlighet att träffa andra i samma situation, kan vara en hjälp på vägen.

Här följer också en modern tolkning av erfarenheten av att få ett barn med Downs syndrom. Det blir kanske inte som man tänkt sig, men för den sakens skull behöver det inte bli sämre:

VÄLKOMMEN TILL HOLLAND
Av Emily Pearl Kingsley, översatt av: Monika Johansson-Juntti

När man ska ha barn, är det som att planera en sagolik semesterresa till Italien. Du köper en massa resehandböcker och gör underbara planer; Colosseum, Michelangelo, lutande tornet i Pisa, Gondolerna i Venedig. Du lär dig konversera på italienska. Allt är mycket spännande.

Efter månader av spänd och otålig förväntan, kommer så slutligen dagen D. Du packar dina väskor och reser iväg. Åtskilliga timmar senare, landar planet. Flygvärdinnan kommer och säger, “VÄLKOMMEN TILL HOLLAND”.
“HOLLAND!” halvropar du. “VAD MENAR DU MED HOLLAND?” JAG HAR BESTÄLLT EN RESA TILL ITALIEN! JAG SKA VARA I ITALIEN! HELA MITT LIV HAR JAG DRÖMT OM ATT RESA TILL ITALIEN!

Men det har blivit en förväxling i flygrutten. De har landat i Holland och där måste du stanna. En viktig sak att komma ihåg är att de inte har tagit dig till en hemsk, vidrig oanständig plats, full av farsot, svält och sjukdom. Nej, det är bara en annorlunda plats. Så du måste gå och köpa nya resehandböcker. Och du måste lära dig ett helt nytt språk. Och du möter en helt ny grupp av människor som du aldrig har mött tidigare.

Det är som sagt en annorlunda plats. Det är en långsammare takt här än i Italien, mindre glamoröst. Men efter att ha varit där ett tag och när du har hämtat andan och sett dig omkring så börjar du lägga märke till att Holland har väderkvarnar. Holland har tulpaner och Holland har t.o.m. Rembrant.

Men alla du känner är upptagna med att resa till och från Italien, och de skryter om hur underbar deras tid i Italien har varit. Och då och då säger du kanske till dig själv “JA, DET VAR DIT JAG SKULLE. DET VAR VAD JAG HADE PLANERAT.”

Men om du ödslar ditt liv med att sörja över det faktum att du inte kom till Italien, så blir du aldrig fri att uppskatta och njuta av, det riktigt speciella, verkligt underbara med Holland.

Foto: Frida Ekborg, Kungälvs-Posten