Eldsjälen som startade idrottsklubben Grunden Bois

Thor Guttormsen, Grunden Bois

Thor Guttormsen, vad är Grunden Bois för något?

Det är en helt vanlig idrottsklubb. Vi skiljer oss från andra idrottsklubbar på det sättet att vi först och främst riktar oss till tjejer och killar med intellektuella funktionsnedsättningar. Men vi kallar oss inte för handikappidrottsklubb. Alla idrottsklubbar är egentligen skyldiga att ta emot personer med intellektuella funktionsnedsättningar men så fungerar det oftast inte i verkligheten. Så vi är som ett komplement. Alla som vill får vara med oavsett nivå på funktionsnedsättningen och oavsett kunnande i idrotten. Vi vänder oss till dem som är från 6 år och uppåt och som bor i Stor Göteborg.

Vi är nyinflyttade i en jättearena som heter Prioritet Serneke Arena. Det är Prioritet Finans och Serneke som äger arenan. Det är en jättestor sportanläggning på 46 000 kvadratmeter med restaurang, hotell, fotbollshall och konstsnöskidåkning. Det är vi och IFK Göteborg som har föreningslokaler i arenan. Det är ett helt otroligt idrotts Mecka! Att vi får vara här är ett kvitto på att vi gått hem hos folket. Vi är integrerade med övrig Göteborgs idrott. Det är arenan som är träffpunkten. Personer med intellektuell funktionsnedsättning är ofta ganska isolerade. Men hit är de välkomna.

Vad anordnar ni för aktiviteter?

Det är två idrotter vi kör: fotboll och innebandy. Vi spelar cuper och matcher. Vi var just i Stockholm på Special Olympics och spelade. Medlemmarna får ut mycket av att vara med i Grunden Bois. Det handlar inte om att vinna matcher, vinsten står vi sidan om. Personer med intellektuell funktionsnedsättning har ofta fått stå vid sidan om. Hamnat utanför. Genom Grunden Bois får de grupptillhörighet, kompisar och en mening med livet.

Hur gör man om man vill delta i en träning?

Man kommer till en träning. Det är inte mer komplicerat än så.

När startades Grunden Bois?

Det var år 2003 som vi blev en egen idrottsklubb.

Hur finansieras Grunden Bois?

På många olika sätt. Vi har ungefär 70 sponsorer inom näringslivet och vi får bidrag från Göteborgs kommun. Sen är det företag som skänker pengar utan att vi bett om det. Det finns många företag som beslutar att ge pengar till Grunden Bois för att de tycker om det vi står för och det vi gör. Det är väldigt roligt att få pengar som vi inte sökt om. Det är ett jättebra kvitto på att vår verksamhet är uppskattad.

Hur startade Grunden Bois?

Om man tittar tillbaka på 80-talet så blomstrade vårdhemmen för fullt. Det var mycket specialaktiviteter och specialarrangemang för dem med intellektuella funktionsnedsättningar på den tiden. Det anordnades en slags konstlad fritid. – Thor berättar att det på hans dåvarande arbetsplats, FUB,  var några killar med intellektuella funktionsnedsättningar som började tjata på honom att de ville börja spela fotboll. Thor fixade så att de fick börja spela fotboll varje onsdag på en fotbollsplan bland hyreshusen. Det bokades in en onsdag till och en onsdag till och ryktet spred sig och fler personer hoppade på och deltog i onsdagsträffarna. Och så rullade tåget, berättar Thor. Jag satt bara bakom spakarna och styrde. Det roliga är att det var deras ide och det var de själva som drog igång det här. Sen dess har det växt till något så stort som man inte kan fatta!

Thor berättar vidare att det spelats in två dokumentärer. Det finns på SVT:s öppna arkiv på webben och det är bland de första gångerna där personer med funktionsnedsättning får vara huvudrollen i en dokumentär.

Thor har varit ute i kommuner och berättat om Grunden Bois och genom Grunden Bois framgång har flera idrottsklubbar startat eller så har det startats sektioner i redan befintliga klubbar.

Spelar ni i någon serie?

Ja det kan man säga. Vi spelar mycket matcher och cuper och Special Olympics. Man måste spela match och inte bara träna. Man måste upp på scenen. Det är viktigt. Thor berättar att det var en kille som frågade honom en gång då det inte deltog i matcher och cuper: Hur ligger vi till i serien? Då förstod jag att det är viktigt att spela någon match, säger Thor, så i somras spelade vi bland annat i Kim Källström Trophy. Det är en solskenshistoria hur vi kom in i det. Vi var med i en cup för företag. Det var ICA Kvantum Munkebäck som sponsrade och köpte en plats åt oss i den här cupen. Varje lag som var med fick förstärkning av en känd spelare. Vi fick Kim Källström som coach. Så Kim Källström började coacha oss och sen blev han en i gänget. Kim undrade om vi spelar matcher och om vi är med i Gothia Cup. Kim lägger inte bara sitt namn och pengar. Utan även tid. Hela hans familj är med i det här.

Vilka är Grunden Bois styrkor?

Kamratskapen och glädjen. Det idrottsliga är inte klubbens styrka. Nu blir nog spelarna lite sura på mig då jag säger så här J Grunden Bois ger människor ett värde i vardagen. Glädjen att få vara med som alla andra i en gemenskap. Det är styrkan. Det är det som är grejen. Det handlar inte om att vinna matcher. De andra vinsterna är mycket större. När lagen vinner så är det en bonus.

Hur går en träning till?

Man delar in efter ålder och kön samt i olika träningsgrupper. Man delar in efter vilken speciell nivå man har i idrottandet. Det är inte kul att spela med några som är jätteduktiga så att man aldrig får bollen. Det är heller inte kul att spela med några som inte är så bra och alltid ha bollen. Därför delar vi in i trupper efter kunnande. Vi delar inte in efter nivån på funktionsnedsättningen. Att ha en lindrig intellektuell funktionsnedsättning innebär inte att man per automatik är duktig på att spela boll. Det är träning efter truppens förmåga. Det får inte vara för svårt och inte för lätt. Annars funkar det som vilken annan träning som helst. Det går att anpassa fotboll & innebandy efter de som spelar.

Vad skulle du vilja säga till någon som funderar på att börja träna ett motsvarande lag?

För det första så måste man vilja det. Man måste vara motiverad som tränare och tycka det är kul. Att man vill ge stöd till ett gott liv. Det är många som är rädda för att starta igång. Men man måste inte vara specialutbildad. Det vill jag ta udden av. Det är vanlig träning som du måste anpassa efter om du tränar 6-åringar eller ett senior lag. Dessa två grupper tränar du på olika sätt. Våra 33 tränare är vanliga personer med olika yrken. Det är en blandning av tränare och de är inte några utbildade specialpedagoger. Det är inte så expertigt utan det är enkla former. Det handlar om att ha ett gott hjärta. Sedan är det viktigt att som tränare ha ett enkelt språk och vara tydlig. För att kunna vara delaktig så måste man förstå. Men annars är det som att träna vem som helst. Folk tror att det ska vara så märkvärdigt och att man måste ha en speciell kunskap, men det behöver inte vara så.

Thor berättar att det finns många solskenshistorier när vardagen för personer med intellektuella funktionsnedsättningar förändras helt då det går med i Grunden Bois. Vardagen förändras även för familjerna. Att den som har en funktionsnedsättning ska iväg, har kompisar, reser till Stockholm för att spela match. Jag ser vad det betyder, säger Thor. De får ett helt annorlunda liv efter de har gått med i klubben. De får en mening med livet!

Grunden Bois finns på facebook och twitter. Du kan också läsa mer på www.grundenbois.se

This entry was posted in bildspel, Fritid, Samhälle, Sport och fritid, Stöd och inspiration. Bookmark the permalink. Both comments and trackbacks are currently closed.
  • Banner insamling kortare text jpg-1